Wie zijn wij

De Ichthusschool is een christelijke basisschool van ongeveer 100 leerlingen in Gytsjerk, een dorp nabij Leeuwarden. Op de Ichthusschool wordt onderwijs gegeven gestoeld op de principes van daltononderwijs. Sinds november 2012 mogen we ons dan ook een officiële daltonschool noemen.

Binnen het daltononderwijs staan de pijlers zelfstandigheid, samenwerken en vrijheid/verantwoordelijkheid centraal en in onze dagelijks onderwijs staan deze pijlers centraal

Geschiedenis van het project

Begin vorig jaar hebben wij voor elke groep 1 iPad aangeschaft omdat we het idee hadden dat dit voor de kinderen een waardevolle aanvulling zou kunnen zijn voor het oefenen van bepaalde vaardigheden binnen rekenen en taal.
Wat we niet hadden verwacht was dat de kinderen het niet alleen leuk vonden, maar dat ze razend enthousiast waren om met de iPad te mogen werken. Het oefenen van tafels vinden kinderen over het algemeen niet heel erg leuk om te doen, maar zodra het op de iPad mocht stonden ze bij wijze van spreken in de rij op hun beurt te wachten.
Hierdoor kregen we langzamerhand het idee dat het wellicht een goede toevoeging op ons onderwijs zou kunnen zijn als we meer iPads aan de kinderen zouden kunnen aanbieden. In het meest ideale plaatje zou elk kind een iPad moeten krijgen die geïntegreerd zou worden in het dagelijks onderwijs.

De aanschaf van iPads is uiteraard een grote investering. Omdat we het toch graag wilden gaan uitproberen hebben we een pilot ontwikkeld waarmee we bij het bestuur van onze vereniging, PCBO Tytsjerksteradiel, een verzoek hebben ingediend voor financiële ondersteuning. Deze ondersteuning is toegekend en per 1 januari 2013 kunnen we starten met de pilot.

In deze pilot staan de groepen 3 en 4 centraal. De kinderen uit deze groepen krijgen allemaal een iPad tot hun beschikking. Door middel van een controlegroep op een andere school waar de kinderen op de traditionele manier les krijgen, gaan we over een periode van anderhalf jaar vastleggen wat de effecten zijn in leerrendement bij de pilotgroep ten opzichte van de controlegroep.
Deze pilot loopt af op 31 juli 2014. Indien de uitkomsten positief zijn hopen we deze manier van werken te kunnen doorvoeren in onze hele school.